Japánban a cukiság (kawaisa) az 1970-es évek óta terjedt el és a népszerű kultúra kiemelkedő szempontja lett. Mint a szórakozásban, az öltözködésben, a játékokban, az ételekben és mint a viselkedés, beszédstílusban is megjelent. Valakik ezt az "elvetemült" cukiságot felháborítónak tartják mert ez szerintük rossz, hogy mindenben a cukit látják és így is viselkednek. Nem csak a fiatalok hanem a felnőttek is rengeteg helyzetben és demográfiai jellemzőben alkalmazzák ezt a viselkedésmódot, ami mint mondtam sokak szerint minősíthetetlen. Például mivel vannak akik nem is ismerik a japánokat csak a rossz szokásukról mint ez a cukiság ezért még az olyan embereket is semmibe vették akik teljesen mást gondoltak.
Terjedése
Japánban ha bemész egy ruhásboltja több mint valószínű hogy legalább két olyan mini-üzlet lesz ami tele van cuki dolgokkal. Sok nagy és kicsi vállalat direkt csak is arra törekszik hogy a cuki márákikkal/dolgaikkal népszerűvé tegyék a nevüket és hogy minél többet adjanak el belőle.
Például:
- Egy Pikachu-s karakter díszíti egy japán repülő oldalát. Ha ez nem cukiság akkor nem tudom hogy mi. x'D
- Az Asashi Bank a hitelkártyákra egy cuki kis karaktert tesz rá, Miffy-t ki egy gyerekeknek szóló holland képeskönyv/rajzfilm egyik szereplője.
- És a kondomokon mi más díszlik mint egy cuki majomkarakter?
- Mind a 47 prefektúrának vannak cuki figurái.
- a japá postán a postaládán szintén cuki kabalák díszlenek. Ahogy a bélyegeket is cukin kidíszítik.
- Néhány rendőrségnek vannak a saját Moe kabaláik, amik néha a koban (rendőrségi dobozok) elülső részét díszítik.
- Két szó: Hello Kitty
Japánban a cuki áruk nagyon népszerűek. Az ilyen áruk két legnagyobb gyártója a Sanrio (az oldin is megtalálható) és a SAN-X (Kogpan, Nyan Nyan Nyanko, Rilakkuma stb.)
A cukiság nem csak a kiegészítőkben és a figurákban hanem a stílusban is feltűnt, így alakult ki a kawaii stílus is, aminek a lényege hogy az illető minél cukibb legyen. A ruhái tehát olyanok mint egy kisgyereké, és ez japánban nem meglepő. A kawaii az egyed bájosságát hangsúlyozza ki, tartozékoknak gyakran hordanak játékokat.
A cukiság mások szerint...
Japánban a bájosság teljesen elfogadott, tehát senkit sem hülyéznek le ha varázspálcával a kezében jelenik meg 16 évesen. Tomoyuki Sugiyama a "Cool Japan" szerzője szerint a cukiság egyfajta harmónia-szeretet-kultúra egyszerre. Nobuyoshi Kurita (Musashi egyetem, Tokyo, professzor) szociológus kijelentette hogy az egész cukiság egy varázslatos "időszak" ami egyben japánban elfogadható és kívánatos.
Másfelől azok, akik szkeptikusak a bájossággal szemben, az egészet a gyermeki mentalitás jelének vélik. Leginkább Hiroto Murasawa professzor aki kijelentette hogy a cukiság olyan egyre inkább terjedő mentalitás, amit nem lehet megállítani egy-egy állítással.
|